Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Feminismus

Příspěvky

Ženy-řidičky: symbol emancipace

4. 5. 2007

Žena za volantem je dnes samozřejmost, leckterý řidič z první poloviny 20. století by se ale divil! Do 1. světové války nebylo možné příslušnice něžného pohlaví na místě řidiče snad vůbec spatřit. Automobily je fascinovaly, milovaly je, ale jako správné dámy se rády nechaly vozit gentlemany. Změna nastala až v souvislosti s módou, kdy se ve 30. letech ženy chtěly podobat a vyrovnat mužům. Krátké účesy, kalhoty - automobil byl tedy další symbol emancipace.

Ovšem pozor, jedno prvenství ženám v počátcích automobilismu nikdo nemůže upřít. Stalo se tak v roce 1888, když německý konstruktér Karl Benz nechal testovat svůj první vůz. Řídila ho jeho manželka Berta, která s ním tehdy absolvovala vůbec první dálkovou jízdu ...

 
Celý příspěvek | Rubrika: Feminismus | Komentářů: 0

Zakázané potraty v Polsku usnadní nizozemská loď

27. 4. 2007

Po čtyřech letech přistane u polských břehů nizozemská " potratová loď", kterou vede feministické sdružení Ženy na vlnách. V roce 2001 vyvolala v tradičně konzervativním Polsku loď velké vášně, Polky zde nalezly gynekologické služby, které jsou u severních sousedů zakázané. Později jí však nizozemské úřady odebraly licenci. Ta je nyní zpět a feministky, jež chtějí upozornit na zbytečně tvrdé protiinterrupční zákonodrárství, navštíví i Maltu a Irsko. Všechny ženy si zde budou moci např. nechat provést do 9. týdne těhotenství interrupce v Polsku zakázanými pilulkami. (Metro)

 
Celý příspěvek | Rubrika: Feminismus | Komentářů: 0

Gipsy chce tradiční ženu. Existuje ale tradiční muž?

27. 4. 2007

Magazín MF DNES zpovídá romského zpěváka Radka Bangu alias Gipsyho. Jeden odstavec se zabývá také jeho rolí k ženám. Jak uvádí autor ve svém příspěvku, "Gipsy je skutečný macho, pročež varuje feministky před četbou následujícího odstavce. Od ženských chci v první řadě respekt, klid a psychický zázemí. Nesmí mě stresovat, unavovat, nesmí se hádat. Musí pochopit, že jsem dominantní. Holka musí být podřízena mně, ale není služka - musí to brát jako svým způsobem čest. Být zdvořilá, slušná, pokorná".

A jako "perlu" přidává historku o tom, jak se nedávno málem rozešel se svou přítelkyní (autor pochopitelně nezapomene zdůraznit, že jde o "nádhernou, osmnáctiletou Corrinu"). Takže jednou takhle Gipsy se svojí dívkou nakoupili v Albertu a měli čtyři těžké igelistky. No a teď nastala otázka, kdo co ponese, že jo ??? Gipsy si začal dělat legraci ze ženských, které melou o rovnoprávnosti, a už začalo hořet ...

 

Už i muž uznal, že feministky mají pravdu

26. 4. 2007

Tématem pravidelného sloupku Martina Weisse v Lidových novinách se dnes stává feminismus, tedy spíše větší účast žen v politice v kontextu s tím, co feministky prosazují. Poměrně ostrý začátek se nakonec stáčí k tomu, že nejen feministky, ale ženy obecně, mají pravdu, když říkají, že větší zastoupení žen ve vrcholové politice by bylo výhodné především kvůli ženskému pragmatismu a pracovitosti. Tyto vlastnosti staví autor do kontrastu s "mužskou tvrdohlavou hašteřivostí", kterou je stávající politické dění protkané, přitom připomíná pondělní chování ministra vnitra Ivana Langera, když oznamoval, že byl dopaden Radovan Krejčíř. Ve srovnání s tím vyjmenovává politické ženské ikony, jako Margaret Thatcher, Ségolene Royal, Angela Merkel, jež by si podobné chování zcela jistě odpustily ...
 
Celý příspěvek | Rubrika: Feminismus | Komentářů: 0

Noemi Zárubová není feministka, protože se bojí!

23. 4. 2007

Proděkanka Hudební fakulty AMU a kandidátka do Senátu před čtyřmi roky Noemi Zárubová pro týdeník Euro uvedla, že se rozhodně jako feministka neprofiluje. Do strany, která má jediný program, a to být ženou a chránit ženská práva, by podle vlastních slov nikdy nevstoupila. Na otázku, zda je feminismus pro ženy prospěšný, nebo jim spíše škodí, odpověděla následující: "Feminismus, který není malicherný a který postihuje podstatu postavení žen, je pro společnost prospěšný. Neuznávám feminismus, který by byl prospěšný jen pro ženy."

A proč zastává zrovna takový postoj? Jednoduše proto, že se bojí. V duši sice je feministkou, nekřičí to ale nahlas, protože se bojí posměšků a není dostatečně statečná na to, aby se přidružila k "některým jeknám, za jejichž kategorické postoje" se stydí. Dala tak najevo, že ideály feminismu mohou vyznávat pouze ty ženy, které jsou dostatečně statečné na to, aby dokázaly obstát před veřejnou kritikou.

 
Celý příspěvek | Rubrika: Feminismus | Komentářů: 0

Režisérka Bestiáře hovoří o feminismu

19. 4. 2007

Právě dnes má premiéru film Ireny Pavláskové Bestiář, napsaný podle scénáře a knihy Barbary Nesvadbové. Emancipace, feminismus a bourání tradičních mýtů o ženském pohlaví se v knize i filmu stávají ústředními, proto nepřekvapí, že v dnešním rozhovoru pro deník Právo zazněla také otázka, zda se Irena Pavlásková někdy cítila jako feministka.

Režisérka odpovídá, že s feminismem, jakožto s hnutím, se zejména v jeho krajní podobě neztotožňuje. Vzápětí však dodává, že pořád existuje spousta situací, v nichž je žena handicapovaná. "Startovní čára k tomu, aby byla v práci uznávaná jako stejně dobrý mužský kolega, je mnohdy posunutá dozadu, možná právě proto ženy v poslední době dost přitvrdily. Stejně tak stále ještě leckde existuje klasický model rodiny, v němž taťka vchází domů s otázkou, kdy bude teplá večeře a kde má čisté ponožky." (...)

 

Podmínka pro feministku za bombové útoky v 80. letech

17. 4. 2007

Bývalá aktivistka německé feministické teroristické skupiny "Rudá Zora" Adrienne Gerhäuserová dostala včera od Vrchního zemského soudu v Berlíně dva roky s podmínkou za účast na dvou nezdařených pumových atentátech. Podmínečný trest se očekával, protože Gerhäuserová se policii sama udala, od činů uběhlo již 20 let a nikomu se nic nestalo, protože bomby selhaly. Gerhäuserová se podílela na útocích proti Ústavu genetické technologie v Berlíně v říjnu 1986 a proti oděvnímu závodu u bavorského Aschaffenburgu v červnu 1987. Na ústav útočila proto, že odmítala důsledky genových technologií, a pokus o atentát na oděvní závod odůvodnila "snahou vyjádřit solidaritu se stávkujícími dělnicemi v Jižní Koreji. (Lidové noviny)

 

Feminismus nelze jednoduše vymezit

16. 4. 2007

Halina Pawlowská v rozhovoru pro časopis ONA DNES říká, že muži ji často považují za feministku. Vzápětí dodává, že lidé často ani nevědí, co tento pojem znamená a jestli ho lze vymezit tak jednoduše.

Konečně někdo poukázal na problematiku nesprávného označování tohoto pojmu. Za feministku je dnes totiž považována prakticky každá žena, která usiluje o zrovnoprávnění obou pohlaví, vyšší zapojení žen do rozhodujících funkcí apod. A to přitom není správné. K feminismu by se v dnešní době mělo přistupovat jako k historickému proudu, který sehrál v získávání větších práv pro ženy zásadní a nezastupitelnou roli. Ohánět se však "klasickými" ideály feminismu i v dnešní době, se jeví jako zbytečné. Byť je stávající pozice žen v jistém ohledu zcela jistě pořád diskriminační, nelze ji srovnávat například se situací na začátku 20. století. Roli emancipace, feminismu a současné rovnoprávnosti je potřeba rozlišovat a od sebe vzájemně odlišovat. (kz)  

 
Celý příspěvek | Rubrika: Feminismus | Komentářů: 0

Filozof radí: Dělejme si z feminismu legraci!

14. 4. 2007

Sobotní příloha Víkend MF DNES přináší rozhovor s britským konzervativním filozofem a akademikem Rogerem Scrutonem. Ústředním tématem je střet Západu a islámu. Jedna otázka však naráží na feminismus ... autor příspěvku parafrázuje Scrutonův "postoj" k islámu, a sice, že si z něj občas je nutné dělat legraci. Přitom uvádí, že je to jako s feminismem, protože "jediná rozumná reakce na feminismus je smát se mu. Feminismus je naprosto neschopen dělat si ze sebe legraci." Tak vida, děkujeme filozofovi, že nám to ujasnil! (kz)
 

Feminismus není sprosté slovo

10. 4. 2007

Zajímavý názor o feminismu dnes publikoval Zlínský deník. Čtenářka Irena Veselská se zabývá tím, proč je feminismus v české společnosti stále brán jako negativní jev. Zdůrazňuje, že feministky jsou ženy se vším všudy a že se za svůj "opačný" pohled na muže a svět právem nestydí. Chtějí prostě dokázat, že ženy mohou být nezávislé a že to zkrátka umějí. Ženy totiž nejsou pouhými sexuálními objekty a "mašinami na tvorbu dětí", ale s muži rovnocenné bytosti.