Ženy a islám
Příspěvky
Mají muslimky v dánském parlamentu právo na šátek?
5. 6. 2007
Asmě Abdal Hamídové je teprve 25 let, ale zná ji celé Dánsko. Na sever přišla v pěti letech s palestinskými rodiči. Hlásí se jak k islámu, tak k boji za rovnoprávnost mužů a žen a k levici. Pracuje v sociálních službách a je také známa z dánské televize. Přestože je muslimka, podporuje registrované partnerství a oficiálně nesouhlasí s trestem smrti, který je běžný v mnoha muslimských zemích. V minulosti jí média věnovala pozornost také kvůli tomu, že si odmítá podávat ruce s muži. "Při pozdravu muže si raději pokládám ruku na srdce. Ale nikdy bych netrvala na tom, aby to dělali ostatní," řekla novinářům.
Nedávno ji levicová strana Jednotná kandidátka odhlasovala na kandidátní listinu do příštích parlamentních voleb (2009). Bez pozdvižení se to neobešlo ...
Íránský ministr chce dočasná manželství. Aby uspokojil sexuální potřeby mladých
4. 6. 2007
Íránský ministr vnitra Mostafá Púr Mohammadí vzbudil v Íránu vlnu kritiky, především z řad ženských aktivistek, když se tento týden vyslovil pro přechodné manželské svazky. Tato praktika je podle něj vhodným způsobem, jak dostát zákonům islámského státu zakazujícím předmanželský sex, a zároveň uspokojit potřeby mladých lidí.
"Dočasné manželství" je dohoda mezi mužem a ženou vstoupit na určitou dobu, třeba jen na pár dní, hodin, do manželského svazku. Vyznavači šíitské větve islámu tuto metodu praktikují již dlouhou dobu. Ačkoli však šíité na íránském území převládají, podle agentury AP takováto manželství v Íránu zatím moc obvyklá nejsou. Sunnité toto počínaní naopak odsuzují s tím, že se v podstatě rovná prostituci ...
Hrdinka afghánských žen byla vyloučena z parlamentu
4. 6. 2007
Afghánský parlament se zbavil své nejpopulárnější poslankyně - kvůli přílišné prostořekosti. Nejmladší a nejviditelnější zákonodárkyně, devětadvacetiletá Malalaí Džoja, dávala najevo nespokojenost s poměry v politice "nevybíravými" způsoby. Část poslanců označovala za zločince, ženy v parlamentu za "symbolické postavy", a žádala potrestání zločinů bývalých mudžáhidů, z nichž někteří sedí v parlamentních lavicích.
Osudným se jí ale stal až výrok, v němž parlament přirovnala k zařízení pro zvířata. "Stáj nebo zoologická zahrada jsou lepší, protože tam aspoň máte osly, kteří tahají náklad, a krávy, z kterých je mléko. Parlament je horší," prohlásila před dvěma týdny v interview, které dala kábulské televizi ...
Muslimské ženy v Malajsii: Se šátkem i bez
2. 6. 2007
Více než jedenapůlmilionová metropole Kuala Lumpur dnes žije životem, který se jen málo odlišuje od západních velkoměst. Na ulicích sice potkáte část žen v šátcích, ale mezi mládeží se setkáte s více dívkami v minisukních a džínsách. A i pro ty z žen, které se zahalují (navíc jen symbolicky), neznamená islám nějakou překážku v životě. Muslimské ženy v Malajsii pracují na všech pozicích a téměř ve všech zaměstnáních a auta jich řídí stejně tolik, jako téměř v každé evropské zemi.
Malajsie je po převážně čínském Singapuru druhou nejsilnější ekonomikou jihovýchodní Asie. Hrubý domácí produkt na hlavu přesahuje dvanáct tisíc dolarů, což je přibližně úroveň pobaltských států Evropské unie. Ekonomika, která se už zcela vzpamatovala z dopadů asijské krize konce devadesátých let, roste v posledních letech svým obvyklým tempem přesahujícím šest procent ročně. (Lidové noviny)
Političky debatují ve Vídni o ženách na Blízkém východě
31. 5. 2007
Blízký východ není regionem, kterému by tradičně vládly ženy. Jedna ale nyní pomalu míří do čela izraelské politiky ... Cipi Livni, žena s ambicí stát se druhou premiérkou v historii Izraele, má totiž životopis i politickou minulost bez poskvrny. Velká část Izraelců si přeje, aby zemi vedla. Včera, při návštěvě Prahy, popsala coby ministryně zahraničí problémy, kterým čelí Izrael kvůli radikálnímu hnutí Hamás. "Situace je mnohem problematičtější, než se zdá. I když je klid, teroristé pouze využívají tento čas k posilování svých řad," řekla Livniová. Dnes pokračuje do Vídně, kde se koná zvláštní akce.
Generace političek, ale i dalších žen zastávajících vedoucí funkce v médiích, byznysu či nevládních organizacích se tam dnes schází v exkluzivním zastoupení, aby jednaly právě o situaci na Blízkém východě ...
Jemenské policistky bojují proti terorismu
24. 5. 2007
S neobvyklou taktikou vyrazili do boje s terorismem v Jemenu. V zemi, kde se ženy netěší přílišné rovnoprávnosti s muži, je to tah více než neobvyklý. "Ze začátku bylo pro ženy velmi obtížné vstoupit do ozbrojených složek, ale krůček po krůčku jsme se dokázaly prosadit a myslím, že společnost nás uznává," potvrzuje agentka Fatima.
Podle velitele ozbrojených sil plukovníka Yahya Saleha začaly jemenské ženy vstupovat do bezpečnostních sil po teroristickém útoku na WTC 11. září 2001. Jemen se v boji proti terorismu výrazně angažuje právě na straně Spojených států ...
Muslimka kandiduje do dánského parlamentu
22. 5. 2007
Pětadvacetiletá dánská studentka Asmaa Abdol-Hamidová se považuje za feministku, socialistku i věřící muslimku. Nemá dojem, že by se jednotlivé charakteristiky navzájem nějak vylučovaly. Hodlá se stát první muslimkou, která se dostane do dánského parlamentu. Přitom: právě Dánskem loni vedly bitevní linie kulturních střetů. Skandinávskou zemi si vzali na mušku militantní muslimové, které rozhořčily karikatury Mohameda v předním deníku. Diskuzi také vyvolalo nedávné zahalení sochy Malé mořské víly do muslimského šátku.
Abdol-Hamidová pochází z palestinské rodiny, je přesvědčena o tom, že muslimky by měly chodit na veřejnosti zahalené. A odmítá podávat ruku mužům, islám to podle ní zapovídá. Jednoduše: jako dívka z tradiční muslimské rodiny. Jsou ale témata, ve kterých se dokonale shodne s mladými Dánkami ve své straně Společná kandidátka, která sdružuje tradiční levičáky i ekologisty ...
Malá mořská víla se stala muslimkou
21. 5. 2007
Ze sochy Malé mořské víly, symbolu nejen metropole Kodaně, ale i celého Dánska, se včera na několik hodin stala muslimka. V noci na neděli totiž nevelkou sošku zobrazující hrdinku světoznámé pohádky Hanse Christiana Andersena neznámá osoba zahalila do šátku, jaký nosí muslimské ženy.
Zahalení sochy je považováno za reakci na současnou debatu, při níž protipřistěhovalecké a xenofobní síly požadují úplný zákaz šátků pro všechny muslimské ženy v Dánsku. Před několika týdny přitom město Aarhus zastavilo vyplácení sociálních podpor ženám se zahalenou hlavou i tváří. Odůvodnilo to tím, že ženy se svým oděvem "vyřazují z toho, aby byly k dispozici pro dánský pracovní trh". (Lidové noiny)
Muslimové odmítli hrát fotbal s farářkami
7. 5. 2007
Měl to být vrchol "usmiřovací" konference mezi islámskými imámy a norskými protestantskými kněžími, kterou s mottem "Bok po boku" uspořádaly norské organizace obou náboženství. V sobotu měli všichni sehrát fotbalový zápas.
Snaha organizátorů ale ztroskotala. Muslimští kněží totiž odmítli nastoupit proti týmu, v němž měli za křesťanskou stranu hrát jak luteránští kazatelé, tak i kazatelky.
Jak oznámil mluvčí norské evangelicko-luteránské církve, k níž se v této severské zemi hlásí přes 80 procent obyvatel, imámové odmítli hrát proti smíšenému týmu s odůvodněním, že jim víra zakazuje dostávat se do těsného fyzického kontaktu se ženami. Nakonec bylo požadavku vyhověno a fotbalový tým byl sestaven jen z mužů. Když ovšem vedení církve oznámilo svůj úmysl, kapitán křesťanského družstva na protest proti diskriminaci týmu kvůli pohlaví odstoupil. (Hospodářské noviny)
Mladé muslimky mění tradiční módu
28. 4. 2007
Nová generace mladých muslimek zanechává výrazný otisk v evropské módě. Oblečené v těsných džínách, splývavých šatech či s pečlivě upraveným šátkem zakrývajícím podle tradice vlasy, staly se nepřehlédnutelnou součástí evropských ulic. Dcery imigrantů z Turecka či severoafrických zemí se chtějí oblékat podle módních trendů, současně se ale nechtějí vzdát tradičních pravidel v odívání, která diktuje islám. Stále větší počet muslimek ale zjišťuje, že mohou být zahalené v souladu své víry a přitom působit elegantně. Takže se sice zahalí šátkem, přitom ale oblečení doplní třeba o vysoké podpatky. Muslimské tradice se tak přirozeně kombinují se svetry, džínami a dalšími módními prvky.
Bez zakrytí vlasů se ale dívky a ženy neobejdou - právě tato část "oděvu" je pro muslimskou kulturu stěžejní. Ale i zde už jsou alternativy ...