Ženy a stereotypy
Příspěvky
Místo fakt intimní a osobní dotazy. A výčitka, že nemůže být dobrou matkou
26. 8. 2007
V pondělí začíná třetí řada VyVolených - média se teď předháněla v tom, kdo uloví hlavní moderátorku pořadu Terezu Pergnerovou. Jeden takový rozhovor se objevil ve víkendové příloze MF DNES. Na místo informací týkajících se výhradně tohoto pořadu se ovšem jeho autor a autorka tradičně zaměřili na osobní stránku. Text tak v sobě kombinuje hned několik stereotypních prohřešků.
V úvodu si shrňme fakta: Tereza Pergnerová se rozhodla přijmout nabídku k moderování další série VyVolených. Bohužel však pro ni se pořad začne vysílat v období, kdy její syn nastupuje do první třídy. A tak si média (seriózní i bulvární) kladou otázku: Dokáže Pergnerová skloubit práci (večerní vysílání) s péčí o syna?
Když redaktor sám upozorní na stereotyp. A pak se ho snaží vyvrátit
21. 8. 2007
Redaktor přílohy Hi-tech Luboš Korbel v dnešním vydání MF DNES píše o mobilních telefonech pro ženy. Cílem textu je poradit všem, kteří uvažují o koupi "typicky ženského mobilu". A poukázat na odlišnosti mezi pohlavími, jež jsou spojeny s užíváním tohoto přístroje.
Tematika je zpracována dle zásad rovnoprávného zobrazování obou pohlaví, byť zaměření na ženy a jejich zvyklosti je zde stěžejní. Autor textu se ale vyhýbá tradičnímu zpracování s předsudky - na možné stereotypy navíc sám upozorňuje. To samé už ale neplatí o úvodním příspěvku na titulní straně přílohy Peníze, který vychází ze stejného námětu - zpracoval ho ale jiný autor. Porovnejme rozdíly.
Nový britský časopis pro pány zakázal na titulu nahotu
21. 8. 2007
Volvo: Naše vozy nejsou pro hloupé blondýny a Romy
15. 8. 2007
Jste typická znuděná blondýna, Rom nebo arogantní frajírek? Pak zapomeňte na Volvo. Švédská automobilka totiž určila, že právě vy nebude patřit mezi její potenciální zákazníky či zákaznice.
Kontroverzní kampaň "Dovol si Volvo", která určuje, pro koho se vozy Volvo hodí a pro koho ne, vyvolala rozporuplné reakce, zejména mezi ženskými a romskými spolky - právě ženy a Romy totiž reklama uráží nejvíce.
Pudřenkový hokej? No to je přeci ženský hokej
9. 8. 2007
Patří hokejistky do kanadské Hokejové dvorany slávy? Odpověď dnes přinesly Hospodářské noviny, respektive Kanaďan Dave Harrison, jehož příspěvek pro list Vancouver Sun tuzemský deník přetiskl ve sportovní rubrice "NHL Petra Adlera".
A jaká je tedy odpověď: Hokejistky mohou mít svou dvoranu slávy, ale někde na konci polní cesty, uprostřed pastviny pro krávy, protože právě tam se obvykle podobná muzea zřizují.
Kdo může za nedostatek žen v reklamní průmyslu? No přece ženy samy!
23. 7. 2007
Týdeník Marketing & Media se poslední dobou hojně věnuje tematice ženy a reklama. Také ve vydání z pondělí 23.7.2007 publikuje text na téma "proč je tak málo žen v reklamní branži."
Autorka tohoto příspěvku, Martina Trymlová, však při analyzování reklamní branže z pohledu žen směšuje více věcí dohromady, to když uvádí, že za jejich nízkým zastoupením může především nechuť žen samotných. Koneckonců ve stejném duchu se odehrává většina podobně zaměřených textů.
Stereotypní prezentace žen? Začíná už titulky
22. 7. 2007
"Krásná Kateřina" - to je spojení, které dokáže harfenistku Kateřinu Englichovou pěkně vytočit. Tedy alespoň to uvedla 14.7.2007 pro Lidové noviny, když doslova řekla: "Nejsem sice žádná feministka, ale na druhou stranu si myslím, že tyhle přívlastky nejsou úplně vhodné. Dám třeba rozhovor o muzice, koupím si noviny a vidím titulek Krásná Kateřina Englichová. Já bych toho novináře zastřelila! Proč se bavíme hodinu o hudbě, když to pak takhle shodí?"
Sama harfenistka tak poukázala na aktuální trend spojený se stereotypní prezentací žen v médicíh.
Rozhovory v médiích: Stále důraz na mateřství a partnerství
9. 7. 2007
Média se mužů a žen v rozhovorech neptají na to samé, to je nesporný fakt. Nejvíce to dokreslují otázky ohledně mateřství. Ať je žena úspěšnou manažerkou, ředitelkou, političkou, prezidentkou, květinářkou nebo modelkou, zkrátka ať vykonává jakékoliv povolání, na stránkách periodik se prakticky nikdy nezbaví nálepky, že prvořadá role ženy spočívá hlavně v mateřství.
Je vám přes třicet a stále nemáte dítě? O dítěti vůbec neuvažujete? Nežijete se stálým partnerem? Vy bydlíte úplně sama? Pak vězte, že je něco špatně. Tedy alespoň dle mediální praxe.
Ženy prý ve sportu jen paběrkují
4. 7. 2007
Redaktoři deníku Sport Jiří Punčochář a Lukáš Tomek publikovali 27.6.2007 příspěvek na téma ženy a bohatství ve sportu – to zkrátka nejde dohromady. V jakém duchu se text nesl? Stručně řečeno v následujícím: Ženy nejsou natolik dobré, aby byly stejně úspěšné, jako muži, o čemž svědčí například to, že nevydělávají stejné peníze. O jejich soutěže se tolik nezajímají sponzoři ani diváci a navíc neexistuje žádný ženský klub, který by byl stejně věhlasný, jako ten mužský ...
Ženy se pro sport (mimo jiné) nehodí proto, že na předních příčkách v bohatství sportovců a sportovkyň nenajdeme ani jednu z nich - 22. příčka, na níž se umístila tenistka Maria Sharapova, údajně nestačí. Jak totiž autoři uvádějí, je to především proto, že ve sportu je důležité "ukázat svaly, ukázat sílu a vycenit zuby". Muži mají zkrátka svaly a větší sílu než ženy a mužský sport je daleko více sledovaný a lépe placený.
Fotky žen v médiích: Důraz na odhalené tělo a sexualitu
28. 6. 2007
Na obálce aktuálního čísla týdeníku Euro najdeme nahou ženu sedící na odpadkovém koši, ze kterého se sypou prášky. Žena má dlouhé blonďaté vlasy, bujné poprsí, dokonalou postavu, plné rty a smyslný výraz ... Vedle ní je popisek „hrajeme si na doktory“ a krátký text o tom, že za povzbuzující pilulky utratíme ročně miliardy. Marně hledáte souvislost mezi jejím vzhledem (přesněji nahým tělem) a prezentovaným tématem?