Ženy a stereotypy
Příspěvky
Reklama bez stereotypů? Motivem je hlavně medializace
24. 4. 2007
Týdeník Marketing & Media upozornil na zajímavý trend. Dvě kosmetické značky koncernu Unilever, tedy Dove a Suave, nasadily dosti odlišné kampaně zaměřené na ženskou krásu. A to i přesto, že jsou vytvořeny stejnou agenturou (Ogilvy & Mather).
Ta pro Dove se točí kolem kampaně "Za skutečnou krásu", která je postavena na přirozenosti, neboť vyzdvihuje normální ženy spokojené se svým tělem, jež neusilují o to, aby se vyrovnaly ideálu modelek. Naproti tomu spoty pro Suave prosazují zcela opačný trend – reklama upozorňuje matky na to, aby o sebe více pečovaly. V tomto případě jde tedy o tradiční pojetí krásy ...
Muži soutěže krásy nepotřebují, mají se prezentovat jinak, říká Miloš Zapletal
24. 4. 2007
Prezident soutěže Miss Miloš Zapletal v internetové diskuzi serveru novinky.cz uvedl, že soutěže krásy pro muže neplánuje. Důvod je prostý: muži se totiž mají prezentovat zcela jinými parametry, než je vizuální vzhled a postava! Jakými však, to už neuvedl ... Každopádně právě z těchto důvodů nedává podobným soutěžím přílišnou váhu ani význam.
Miloš Zapletal tak svými slovy potvrdil to, co už víme dávno, a sice, že z pohledu tělesné krásy se k ženám přistupuje stereotypně a že se mezi oběma pohlavími stále dělají rozdíly, co do nazírání na fyzickou stránku. Tím ale neskončil, vzápětí přidal ještě další perlu, a to když vysvětloval, proč je součástí „soutěžních“ disciplín promenáda v plavkách. Prý je to proto, že už není nic, co by se jinak mohlo ukazovat …
V podobném duchu se nesl také příspěvek publikovaný v pátečním Magazínu LN ...
Expertka: Reklama před 20 lety prezentovala ženy jako hloupé puťky
20. 4. 2007
Lidové noviny publikovaly rozhovory s reklamní expertkou Rochelle Shelly Lazarus, generální ředitelkou agentury Ogilvy & Mather. Šéfka světoznámé společnosti srovnává dnešní reklamu s tou, která dominovala před dvaceti lety. Vždy ji prý zarazí způsob, jakým se v těchto reklamách prezentovaly ženy. Ty se tehdy bez výjimky objevovaly jako hloupé ženy v domácnosti, které nezajímalo nic jiného než jak mít čistší dům, bělejší košile nebo jak uvařit lepší jídlo.
Zdá se však, že přinejmenším v ČR stávající reklamní praxe vychází ze stejné podstaty, vždyť reklamy na prací prášky, čisticí prostředky a pomocníky do kuchyně, usnadňující přípravu rodinné večeře nebo oběda, mezi ostatními spoty výrazně převládají. Navzdory tomuto tvrzení se ale první změna už objevuje na obzoru (svědčí o tom například text publikovaný na těchto stránkách 24.3.2007) ...
Martin Fendrych převedl stereotypy a šovinismus do praxe
16. 4. 2007
Příspěvek Martina Fendrycha pro časopis Týden poslouží jako úžasný učebnicový příklad toho, co to znamená, když se řekne spojení ženy-média-stereotypy-šovinismus. Komentátor reaguje na text MF DNES, jenž pojednával o tom, že ženy-řidičky získávají méně trestných bodů než muži-řidiči (podrobnosti zde)
Z úryvku bylo vybráno pět nejzásadnějších bodů, které souvisí s danou problematikou: Martin Fendrych ženy označuje
(1) za "bytosti citlivé a nešikovné,
(2) za ty, které se "začínají modernizovat do maskulinně technicistních tvorů",
(3) "osoby jinak (doma a v práci) nesnesitelně nerudné".
(4) Je-li žena řešena policisty-muži za přestupek, "obvykle dokáže uplatnit veškerý svůj ženský um a šarm". (...)
Soutěže krásy podporují stereotypy a jsou diskriminační
15. 4. 2007
V sobotu se uskutečnilo finále dalšího ročníku soutěže Miss. Soutěže, kde se namísto intelektu, zkušeností a dovedností hodnotí pouze vzhled a fyzická přitažlivost. Podobné soutěže a vnímání ženského pohlaví jen podle vzhledu však podporuje zakořeněné stereotypy - společnost tím vysílá signál, že ženy jsou v první řadě stále hodnoceny podle toho, jak vypadají.
Sociložka Lucie Jarkovská z Masarykovy univerzity pro Brněnský deník uvádí, že soutěže krásy přispívají k utváření hodnotových norem ve společnosti. Soutěžící prezentují ideál, kterého by měli dosáhnout i ostatní. To často vede k tomu, že ženy podhodnocují samy sebe. A to pouze proto, aby se vyrovnaly ideálu prezentovaného masovými médii a společností, jsou ochotny přejít na drastické diety, které často vyústí do anorexie nebo bulimie ...
Jana Bobošíková: Když premiér perlí ...
7. 4. 2007
Šovinista Topolánek, aneb když ženy nejsou znevýhodněny
3. 4. 2007
Premiér Mirek Topolánek přišel s další perlou, když na zahajovacím ceremoniálu u příležitosti "Evropského roku rovných příležitostí pro všechny" prohlásil, že ženy nejsou znevýhodněnou skupinou. Mateřství a těhotenství je podle něj výsadou žen, která je činí apriorně odlišné od mužů a staví je tak do logicky jiného postavení na trhu práce. "Je to přirozené, je to logické, je to zdravé," řekl Topolánek. Jeho výrok je jen dalším šovinistickým projevem vrcholového politika.
Ženy zdobí ligu. Jen zdobí?
27. 3. 2007
"Hasičská liga okresu Chrudim je od pátku vyhlášena. Poprvé v historii budou v dlouhodobé soutěži svůj tým zastupovat příslušnice něžného pohlaví. Chrudimská hasičská liga bude navíc letos ozdobena ženami!" To jsou úryvky z textu, který publikoval Chrudimský deník. Autorka článku se z pohledu stereotypizace dopustila hned dvou prohřešků ...
S celulitidou na molo? V Kolumbii ano
25. 3. 2007
Podvyživená anorektička předvádí modely v nekonfekční velikosti ... obrázek z módních přehlídek, který už nikoho nepřekvapí. Diskuze nad zákazem vstupu extrémně hubených modelek zaplnily stránky deníků již několikrát. A co když je to opačně? Server idnes.cz upozorňuje na "netradiční" módní přehlídku v Kolumbii. Žádné anorektické modelky, žádné nepřirozené tvary, ale bujné křivky a celulitida - tak vypadaly kolumbijské modelky. Ženy předvádějící spodní prádlo přítomné muže velmi zaujaly, po dobu přehlídky sklízely obrovské ovace. Doufejme, že plné tvary brzy ocení nejen kolumbijští muži ...
Křestní jména jen pro ženy?
24. 3. 2007
Podle odborníků a odbornic, kteří se zabývají analýzou mediálních textů, používají novináři a novinářky mnohem častěji křestní jména žen, zatímco u mužů volí jméno v celém tvaru nebo jen příjmení. Mediální instituce tím dávají najevo, že v případě žen jsou oprávněny k tomu, aby používaly familiární styl. U mužů se takového kroku vyvarují, čímž podporují skutečnost, že muži jsou, narozdíl od žen, zobrazováni seriózně.
Analýza mediální scény ovšem potvrzuje, že křestní jména mužů se na stránkách denního tisku objevují také. Často přitom mnohem častěji než ta ženská, zejména tehdy, pokud je text tvořen s ironickým nádechem.
Z tohoto pohledu byla zajímavá zpráva, která pojednávala o setkání německé kancléřky Angely Merkelové s polským premiérem Jaroslawem Kaczynskim. Komunikát publikovaný 17.3.2007 v Mladé frontě DNES zastřešil titulek "Angela a Lech žehlili spory". Novinář tak v rámci "rovnoprávnosti" uvedl ženské i křestní jméno ... (kz)