Reklama Avonu: pro dobrotu na žebrotu?
Muži, pozor, budete muset sami přebalovat děti
Kosmetická firma Avon už deset let bojuje proti rakovině prsu, bojuje ovšem dost zvláštním způsobem, zejména pokud jde o letošní reklamní kampaň.
Na nejrozšířenějším billboardu této kampaně je zobrazen muž se svým dítětem, které přebaluje, a pod ním je nápis: Chraňte svou ženu, vezměte ji na vyšetření prsu včas. Tento nápis i celý styl kampaně je přitom velmi diskriminační, a to jak k ženám, tak k mužům.
Ženám se tu totiž dává najevo, že jsou nesvéprávné bytosti, které se samy neumí objednat na mamograf a musejí čekat, až je na vyšetření dovede jejich manžel. A mužům zase, že pokud jim zemře žena, nebudou se umět náležitě postarat o svoje děti. A ženám i mužům zároveň Avon vzkazuje: péče o děti je záležitostí žen a jen pokud zemřou, tedy pokud je jejich muži nebudou dostatečně chránit a nechají je zemřít, připadne starost o děti mužům. Je to stejné, jako apelovat na ženy, aby hlídaly prostaty svých manželů, protože když je nedovedou na vyšetření včas, budou si potom muset samy například spravovat vlastní auto.
V České republice je zhruba jedno procento mužů, kteří jsou se svými dětmi na rodičovské dovolené. Legislativa komunistického Československa připouštěla pobyt muže na rodičovské (tenkrát mateřské) dovolené pouze v případě, že žena byla dlouhodobě nemocná, pobývala ve výkonu trestu nebo zemřela. Jako by tvůrci kampaně zamrzli právě tady.
I když české zákonodárství nebylo o moc bystřejší, legislativní úpravy, které daly oběma rodičům stejná práva, byly přijaty až v roce 2000, od roku 2001 tak může nastoupit na rodičovskou dovolenou kdokoli z rodičů dítěte. Přesto je počet mužů, kteří dlouhodobě o své děti pečují a vychovávají, neustále velmi nízký. A kampaň Avonu tenhle zažitý genderový stereotyp jenom utvrzuje. Muž zkrátka může za přebalování svého dítěte zodpovídat jenom v případě, že jeho žena je nebožka.
Druhá vlna kampaně zobrazuje muže, jak vytahuje z trouby připálený oběd.
Žena tedy bude chybět doma jako matka a jako kuchařka. I v tomto případě jsou ale billboardy Avonu zavádějící. Rakovina prsu postihuje zejména ženy, které už mají odrostlé děti, i ženy, které děti vůbec nemají, i ženy, které nevaří. Ty nám ale mohou být poměrně ukradené a jejich zdraví také, ty ať si klidně rakovině podlehnou, protože stejně neplní to pravé ženské poslání, být matkou a pečovatelkou o rodinný krb.
Firma Avon se touto kampaní snaží bezpochyby pomoci dobré věci. Když opomeneme reklamu, kterou si tím sama dělá a která jí zvýší zisk, musíme ovšem konstatovat, že ženám ve svém důsledku vlastně vůbec nepomáhá. Kromě posilování mýtu krásy (ženy musí být nejenom dobré matky a hospodyně, ale ještě u toho musí dobře vypadat a nejlépe samozřejmě budou vypadat, pokud použijí kosmetiku dané firmy) tak Avon zároveň posiluje genderovou dichotomii ve společnosti.
Ano, chraňme se proti rakovině prsu, ale proto, že si chceme užívat života a ne být služkami svých dětí a manželů!
(Klára Kubíčková, Brněnský deník)
Komentáře
Přehled komentářů
to je teda hovadina... nic takoveho ta reklama nerika, akorat nekdo hleda problemy tam kde nejsou... Nektere zeny se napr. stydi jit pri podezreni k lekari, takze tato reklama jen nabada k tomu, aby byl muz zene oporou...
Souhlas s Annou
(Jana, 3. 6. 2008 21:52)Nesouhlasím s paní Klárou Kubíčkovou, která napsala tento článek, docela nesmysl a souhlasím s paní Annou a jejím názorem pod článkem. Paní Klára Kubíčková z Brněnského deníku, nechť někdy zkusí projít touto realitou nebo navštívit někoho, kdo prodělal rakovinu prsu. Připadá mi to jak článek desetileté holky, která se chtěla vytáhnout "uměleckým článkem". Měla by se více zajímat, proč vlastně tento projekt vznikl. Možná umí jen psát a ne číst ;))
Souhlas s jiným názorem
(Tomáš, 25. 6. 2007 9:28)
Dobrý den.
Takto překroucenou realitu už jsem dlouho neviděl. Musím souhlasit s Annou. Podle mě reklama neříká nic o roli ženy a muže v rodině. Reklama pouze říká - "pokud vaše žena nemyslí na vyšetření mamografu (a statistiky to říkají jasně), pak na to vyšetření myslete vy a pošlete jí tam. Jinak totiž vy i vaše dítě zůstanete sami." Jaké jsou další důsledky úmrtí manželky, to už reklama neřeší. Klára Kubíčková je patrně ultraorgotoxní americká feministka, ale reklamě rozumí jak koza petrželi. Podle mě je reklama velice působivá a vkusná. Osobně jsem proti diskriminaci žen v jakékoliv podobě a na reklamě Avon nevidím nic špatného. Howgh
jiný pohled
(Anna, 14. 6. 2007 22:19)
Dobrý den,
děkuji za příspěvek, který mě přiměl na pohled kampaně Avonu jiným směrem. Při prvním setkání s touto reklamou jsem ani na chvíli nepomyslela na diskriminaci. Spíše jsem v tom viděla upozornění pro muže, aby se více zabývali ženami. Aby ve svých ženách neviděli jenom matky a hospodyně, ale aby se snažili jim více naslouchat a starat se o jejich zdraví, starosti. Vždyť muži tolikrát tak málo ví o ženské fyziologii, že to je až zarážející. A kdyby to mělo mezi párem vyprovokovat nějakou diskuzi, už to je dobře. Chytrý a milující muž se zeptá a bude chtít vědět. Kampaň napovídá na co se má zeptat. Děkuji
jak jste na to prisla?
(hildegarda, 12. 9. 2008 17:35)