Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


25 nejvýznamnějších žen českého byznysu. Aneb také u nás se ženám daří

3. 11. 2007

Úspěšně řídí velké či mezinárodní společnosti, v oboru jsou považovány za špičkové odbornice, firmy pod jejich vedením dosahují výrazného úspěchu. O kom je řeč? O 25 nejvýznamnějších ženách českého byznysu, jejichž žebříček již potřetí sestavily Hospodářské noviny. Každodenně pak příloha Podniky a trhy představuje detailní profily těchto žen.

Pondělní vydání HN (29.10.2007) přesvědčilo hned o dvou věcech: Prvotně o tom, že pokud si redaktoři a redaktorky dají tu práci, najdou vedle mužů i spousty vysoce postavených žen, jejichž práci i rozhodnutí mají v byznysu velkou váhu. V druhé řadě pak o tom, že i ženám může deník vyčlenit pořádný kus místa, a to dokonce v jednom vydání. 

Více úspěšných žen v denním tisku

Podobné "reportáže" navíc přispívají k tomu, že veřejnost si výkon určitých profesí přestane spojovat pouze s muži - ženy totiž neřídí pouze podniky, jež by produkovaly např. typicky ženské produkty. Ba naopak, řídí nebo zaujímají významnou pozici v technologických koncernech, tabákových gigantech, v IT firmách či ve společnostech, jež si samy založily. Jak ovšem už dlouhodobě potvrzuje praxe, tyto ženy zaujímají významné posty zpravidla jen v zahraničních firmách nebo v podnicích se zahraniční účastí. České prostředí v tomto ohledu stále pokulhává.

Právě žebříčky tohoto typu a následná publicita úspěšných žen mohou být jednou z cest, jak tento stav změnit. Jak pro HN uvedla jedna z žen, jež se umístila v žebříčku, "muži mají vzorů hodně, ale ženy ne, zvláště v byznysu."

Redakce při sestavování seznamu nejvýznamnějších žen českého byznysu  oslovila přední odborníky a odbornice z oblasti vyhledávání talentů a personalitiky. Celkem deset žen a mužů mělo doporučit ženy, které pracují výhradně v privátní sféře a ze své pozice mohou ovlivňovat chod tuzemského dění.   

Žebříček HN - 25 nejvýznamnějších žen českého byznysu

pořadí

jméno

firma

profil v HN

1.

Magdalena Souček

Ernst & Young

29.10.

2.

Anja Fidler

Philip Moriss

30.10.

3.

Vladimira Papirnik

Squire, Sanders & Dempsey

31.10.

4.

Olga Girstlová

GiTy

1.11.

5.

Alena Ludrovská

Cetelem

2.11.

6.

Eva Štěpánková

Ryor

5.11.

7.

Vladimíra Glatzová

Glatzová & company

6.11.

8.

Birgit Rechberger

Henkel

7.11.

9.

Andrea Ferancová

Wood & Company

8.11.

10.

Klára Starková

PPF

9.11.

11.

Marie Kovářová

Česká pojišťovna

12.

Veronika Přikrylová

Microsoft

13.

Anna Berdychová

Dell

14.

Dita Stejskalová

Ogilvy PR

15.

Kateřina Forstingerová

Moravia Worldwide

16.

Jitka Pekelská

Tesco Stores

17.

Vlasta Dolanská

Poštovní spořitelna

18.

Lucie Vorlíčková

Vorlíčková & Leitner

19.

Renata Telínová

Scanservice

20.

Marianna Bradovková

Avon

21.

Zdenka Pelikánová

Direct Pojišťovna

22.

Barbora Stejskalová

T-Mobile

23.

Jitka Schmiedová

Česká spořitelna

24.

Martina Šmidochová

Microsoft ČR

25.

Daria Lamžová

Sodexho

Jak navíc zaznělo v HN, žebříček 25 nejúspěšnějších žen není úplný - spousty českých manažerek pracují v zahraničí. Ať už jde například o Janu Belyušovou (řídí evropskou centrálu Nike), Janu Zedníčkovou (partnerka marketingové společnosti Lippincott v New Yorku), Vandu Wolfovou (jediná žena ve výkonné radě společnosti OgilvyOne Europe) či Marcelu Čechovou (šéfka švýcarské biotechnologické firmy Lonza).

Výroky "top" žen českého byznysu

Magdalena Souček: Prosadit se jako žena v Česku je pořád o hodně těžší než v USA. Receptem na úspěšnou kariéru prý je, když si ženy v době mateřství důrazně řeknou o flexibilnější pracovní režim, a hlavně, když nezapomínají šéfům-mužům pořádně prodat svoje výsledky. Přístup "já to tady oddřela, a to snad každý vidí," prý může snadno selhat. Magdalena Součková říká, že ženy v byznysu mají před muži náskok. "Mají víc jasno, umějí lépe vystupovat, mají lepší studijní výsledky." Když si však mají ujasnit priority, začnou odpadat.

Anja Fidler: Úspěch přijde jen tehdy, když člověk rozvíjí všechny stránky své osobnosti.

Vladimira Papirnik: I v tak dravé branži, jako je právnická sféra, si zakládá na lidském přístupu vůči zaměstnancům a zaměstnankyním a na efektivním rozdělování úkolů. Přečtěte si také desatero Vladimiri Papirnik a návod na to, jak řídit muže.

Olga Girstlová: Potvrzuje, že aby mohla žena skloubit kariéru s mateřstvím, musí mít podporu svého manžela a rodiny.

Alena Ludrovská: Sama o sobě říká, že není typem člověka, který by si potrpěl na funkce. "Možná vás to překvapí, ale samotná manažerská pozice pro mě není klíčovou motivací."

Vladimíra Glatzová: Přiznává, že aby žena mohla skloubit kariéru s rodinou, "nesmí moc spát".

Birgit Rechberger: Přestože sama nikdy nepracovala pod žádnou ženou-šéfkou, nemyslí si, že by se mužský a ženský přístup k vedení firmy zásadně lišil. "Knihy týkající se managementu nabízí mnoho stereotypů. Ze zkušenosti ale vím, že ženy kladou menší důraz na hierarchii než muži".

Veronika Přikrylová: "Jsem zvyklá pracovat v mužském kolektivu a vyhovuje mi to. Ale jsem moc ráda, že se v poslední době ženy přece jen více prosazují ve vedoucích pozicích, a to nejen v Microsoftu," říká.

Vlasta Dolanská: Má dva syny, v práci ale žádný handicap kvůli rodině nikdy necítila. Ženy si podle ní umí práci lépe zorganizovat a mohou využít mužskou ješitnost.

Lucie Vorlíčková: Ve firmě razí zásadu, že pravidelná práce přesčas není žádná ctnost. "Nevyžaduji fyzické, nýbrž intelektuální nasazení".

Klára Zelenková

zdroje HN (29.10.2007), autor Jiří Nádoba: "25 nejvýznamnějších žen českého byznysu", "Pět Češek, které udělaly kariéru v zahraničí", "Nejlepší manažerkou je Součková", "Papirnik: Divoká cesta z Kolína do Chicaga" + editorial k tématu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Stereotypy

(Petr, 4. 11. 2007 14:00)

Když jistá žena z tohoto žebříčku šéfuje oddělení, které je čistě ženské a v té samé firmě je jiné velice dobře placené oddělení, které je čistě mužské, tak si myslím, ano jistý drobný úspěch to je. Ale denně v IT :) potkávám spoustu úplně tupejch chlapů, kteří v tomto oboru berou hodně peněz díky tomu, že nikdo jinej prostě nebyl k mání. Znám spoustu mnohem chytřejších žen, ale zapoměli jim to říct, že nejsou jenom panenky.