Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Fotky žen v médiích: Důraz na odhalené tělo a sexualitu

28. 6. 2007

Na obálce aktuálního čísla týdeníku Euro najdeme nahou ženu sedící na odpadkovém koši, ze kterého se sypou prášky. Žena má dlouhé blonďaté vlasy, bujné poprsí, dokonalou postavu, plné rty a smyslný výraz ... Vedle ní je popisek „hrajeme si na doktory“ a krátký text o tom, že za povzbuzující pilulky utratíme ročně miliardy. Marně hledáte souvislost mezi jejím vzhledem (přesněji nahým tělem) a prezentovaným tématem? 

ObrazekAlespoň částečná spojitost se objevuje až v průběhu čtení textu, to když se dozvídáme něco bližšího o narůstající spotřebě pilulek na potenci. Shodu s vizuální prezentací tématu a jeho ztvárněním však úplně neobjasní ani tento úryvek, byť lze vzít v úvahu, že nahé tělo zde zastupuje zmínky o sexu. Pokud přistoupíme na prezentaci nahoty, nemělo by se v souvislosti s tímto tématem objevit na titulní straně spíše tělo MUŽSKÉ?

Logická dedukce nás s největší pravděpodobností dovede k souhlasu, realita už ale nikoliv. Tuzemská mediální praxe totiž učinila z prezentace odhaleného ženského těla samozřejmost. Na ženy vůbec (a jejich nahotu obzvlášť) se prý dívá podstatně lépe, respektive na nahou ženu se mohou podívat jak muži, tak i ženy, zatímco v případě nahoty mužské už taková úměra neplatí. Ať je to v realitě tak, či tak, jde o standard, který se v posledních letech v tuzemském mediálním prostředí uchytil. Ženské postavy, ať už odhalené, nebo zahalené, ilustrují nejen titulní stránky periodik, ale i fotografie uvnitř listu.

Fotografie: Ženská nahota vyhrává

Jak vyplývá z analýzy českých médií, na fotografiích, které doplňují jednotlivé komunikáty, jsou ženy prezentovány odlišně než muži. Důraz se klade na polonahé či úplně nahé ženy ve svůdných pózách, preferuje se erotika a svůdnost. Přednost dostávají ženy štíhlé, krásné, usměvavé a mladé. Podobné fotografie přitom nejsou výsadou časopisů a magazínů, nýbrž pronikají také na stránky denního tisku. Uvedené stereotypy přitom rozšiřují a dále podporují i periodika určená výhradně ženám.

Fotky žen jsou navíc součástí prakticky každého obrazového materiálu, a to i v případě, kdy komunikát pojednává jen o mužích (mužských záležitostech), či přesněji o aktivitách souvisejících s ženami i muži současně. Pro pochopení významu sdělení ovšem není nutné, aby na fotografiích podporujících komunikát bylo zachyceno zrovna (a pouze) pohlaví ženské. Naopak – s použitím generického maskulina pak taková prezentace působí značně kontrastně.

Co navíc zůstává v případě mužů tabu, je právě zmiňovaný důraz na sexualitu, tedy odhalené tělo. Zatímco v případě žen se pohlavní orgány ukazují bez rozpaků nebo se preferuje prezentace jen ve spodním prádle, u mužů se volí úplně jiná vizualizace. Občas se sice objeví fotografie odhalující mužské tělo, o obrazovou shodu však rozhodně nejde. Na rozdíl od žen se u mužů nesází hlavně na sexualitu, na rozdíl od žen se jejich intimita neprezentuje s takovou samozřejmostí a bez rozpaků.

Rozdíly jsou dále patrné i ve výrazu - zatímco muži jsou zobrazováni seriozně a často jen od pasu nahoru (např. politici při jednání), ženy zase tak, aby vynikla jejich ženskost (znázorňuje se celé tělo, pozornost se přitom klade na dekolt a nohy). 

Když dodáte nahou ženu, tak ji otiskneme!

Na obhajobu masmédií lze říci, že sporné je obvinění ze šíření stereotypů tam, kde periodikum přebírá oficiální fotografie, které například propagují nový film nebo hudební nosič. V takovém případě jsou to samy ženy, jež mohou za šíření tradičních stereotypů a podporování zažitého mýtu, že ženy jsou zde především proto, aby zdobily a prezentovaly svou krásu. Je ale patrné, že média se spokojí i se seriózní fotografií, pokud ženy nechtějí být zobrazeny "tradičně", tedy bez svůdných póz a erotiky. Většinou tedy záleží na každé ženě, kam médiím dovolí, aby zašla.

Jednotlivé redakce by při tvorbě ilustračního materiálu měly pamatovat na to, že okruh čtenářů netvoří pouze muži. Stačilo by se zamyslet například nad pocity ženy, která si kupuje ekonomický týdeník, z jehož obálky se na ni culí odhalená sexy žena. Co kdyby se z obálek taky občas culil nějaký mladý, krásný, štíhlý … a hlavně nahý muž?

Klára Zelenková

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář