Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Ženy v médiích. Sexuální dračice a puťky

21. 3. 2007

Když se řeknou ženy a stereotypy ...

Mladá, hubená, s mírami 90/60/90, vždy připravená potěšit muže, pečovatelka, strážkyně domácího krbu, hloupá husička. Takový je obraz ženy prezentovaný v médiích. Tyto diskriminující stereotypy jsou nejpatrnější u všudypřítomné reklamy. Podle ní jsme my ženy stvoření stvořené k sexuálním hrátkám s muži, vložky nosíme jako módní doplněk, cpeme se prášky a projímadly a jediným naším snem je zhubnout. Rádoby vtipné billboardy s fotkami poloobnažených žen a dvojsmyslnými sexistickými narážkami - například "Není škatule jako škatule" nebo "S námi přeříznete úplně všechno" - nás ženy ponižují, uráží a znechucují. Tento typ reklamy snižující ženu pouze na snadno dostupný sexuální objekt poukazuje na inteligenci, cit a vynalézavost pánů kreativců. Nositelem těchto stereotypů však není pouze reklama, ale i televize, noviny a časopisy. Například ženské časopisy vysílají k ženám rozporuplné signály. Existuje spousta časopisů adresovaných "moderní" a "náročné" ženě. Na jednu stranu jakoby zvyšovaly ženám sebevědomí, především v článcích o tom, jak být krásná, úspěšná a sexy. Dávají tak falešný pocit svobodné volby, říkají sice: "buď svá", ale zároveň ženám nabízí jen jeden, pro většinu žen nedosažitelný, ideální vzhled.

Z téměř všech stránek časopisů se na nás dívají mladé, krásné, štíhlé, až nezdravě vyhublé modelky, které navíc září dokonalým štěstím. Pod takovými obrázky by mělo být varování ministerstva zdravotnictví: "Tyto ženy trpí poruchou přijímání potravy, která vážně poškozuje zdraví." Proč se vlastně žena kost a kůže, žena, která postrádá veškeré atributy ženství, stala opěvovaným ideálem krásy? Protože na její univerzální unisexovou postavu lze navěsit cokoliv. Také není tajemstvím, že v oblasti módy a umění pracuje mnoho excentrických jedinců a také nezanedbatelný počet homosexuálů a lesbiček. Tyto nevšední osobnosti budou mít jistě i nevšední ideál krásy. Není třeba jim ho vyvracet, zrovna jako není nutné bez rozumu podléhat jejich vkusu jen proto, že stojí na výsluní společnosti. Jenže média a reklamy nás v dnešní době masírují až neuvěřitelně brutálně. Z nekončící honby za ideálem krásy se z nás stávají neurotické a promiskuitní anorektičky, bulimičky, ženy s narušeným sebevědomím, s nimiž je možno libovolně manipulovat. A to nahrává módnímu průmyslu, kosmetickým společnostem, plastickým chirurgům, dietologům a dalším šarlatánogům. Z ženského těla se pak stává zboží, které hodně vynáší.

Zdroj: Zlínský deník (21.3.2007)