Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Radiožurnál: Liší se postavení ženy a muže v médiích?

16. 9. 2007

"Žena vždy krásná. Muž drsný s drahým autem. To je nejčastější obrázek, který nám poskytují média. Je to zjednodušení skutečnosti pro to, aby jí čtenář či čtenářka snadno pochopil a časopis, noviny či zboží častěji kupovali. Liší se postavení ženy a muže v médiích?"

Přesně tímto úryvkem zahájil debatu na téma rozdílná mediální prezentace mužů a žen moderátor Václav Sochor, a to v pořadu Radiofórum na Radiožurnálu. Mezi hostkami pořadu byly novinářka Jana Cíglerová z MF DNES a koordinátorka kampaně pro rovnost šancí Petra Kubálková. Námět byl uvozen příspěvkem redaktorky Radiožurnálu Blanky Číhalové, jež se kromě odlišné mediální prezentace zaměřila i na problematiku generického maskulina a celkové postavení žen. 

NEBUĎME LÍNÉ, UŽÍVEJME ŽENSKÝ ROD!

Blanka Číhalová poukázala v úvodu pořadu na obvyklý nešvar, a sice existenci stereotypních frází, které se nám v řeči už natolik zautomatizovaly, že nad jejich obsahem mnohdy nepřemýšlíme. Ať už to jsou osvědčené pravdy, že každá žena je hysterka, muži nebrečí ani nedávají najevo své city nebo výroky typu "chovej se jako chlap", "takhle se chová malá dáma" - to všechno přispívá k tomu, že pro muže i ženy stále existují škatulky vycházející z tradičních klišé.

To všechno se pak promítá nejen do běžného života, ale i do mediální praxe. Pedagožka Anna Vabanová zdůrazňuje, že ženy a muži jsou v médiích prezentováni odlišně. "Žena je zobrazována ve sférách soukromých, ve spojitosti s péčí o děti. Naopak muž je často zobrazován ve veřejné sféře v souvislosti s různými profesemi. Vyjadřuje se k odborným záležitostem."

Anna Vabanová dále poukazuje na  nutnost užívání ženského rodu vždy, když mluví samy o sobě. To je totiž jedna z cest, jak spolehlivě odstranit nadužívání generického maskulina z mediálních textů. Jak doplňuje autorka úvodního příspěvku, "to, že nepoužíváme příliš často ženské tvary slov, není jenom lingvistickým problémem. Ale někdy stereotypem a naší leností."

POSLUCHAČ = MUŽ I ŽENA?

Moderátor pořadu se Jany Cíglerové a Petry Kubálková ptá, zda přechylování není spíše bojem o formalitu. "Když mluvíme o posluchačích, tak se rozumí, alespoň mně tedy samo sebou, že tím myslím i posluchačky. Když o lékařích, tak myslím i lékařky. (...) Není mnohem podstatnější to skutečně nevyvážené zobrazování ženy u pračky a muže jako manažera?"

Jana Cíglerová oponuje: "Vám to samozřejmě nechybí, protože vy jste v tom obsažen. Vy jste redaktor, vy jste muž, vy jste vlastně ve všech těch vyjadřování, ve všech funkcích obsažen. Vy si tam nechybíte. Ale já tam nejsem. Já nejsem ani redaktor ani novinář ani poslanec ani politik." S tím souhlasí i Petra Kubálková: "Ženy jsou ve společenském životě, pracují, vychovávají, odvádějí daně. Nachází se ve všech sférách společenského života. Nejsou už jenom pouze doma a pokud tedy jsou v politice a na úřadech, tak tam opravdu nejsou. Jsou neviditelné." Buď se o nich média vůbec nezmiňují nebo jim přisuzují tradiční role spojené s péčí o domácnost, děti a vlastní tělo.

CHCE TO VÍCE ÚSPĚŠNÝCH ŽEN V MÉDIÍCH

Václav Sochor na to reaguje příkladem z praxe: Jak je možné, že ženy dobrovolně setrvávají ve vztazích, v nichž plní roli "domácí hospodyně" na plný úvazek, svou roli přitom trpě snáží a ze svazku neutíkají. Přitom se odvolává na pořad TV NOVA Výměna manželek, v němž se ženy často pohybovaly mezi "žlabem pro manžela, žehličkou a hadrem", aniž by přitom své stávající postavení chtěly změnit.

"Hodně záleží na tom, z jakého prostředí ženy pochází, jaké mají vzdělání, z jakého jsou regionu" říká Petra Kubálková. "Pokud v médiích nenajdeme vzory žen, které se chovají jinak než je běžně určeno nebo než předpokládáme, že by se měly chovat, tak ta cesta k tomu, aby opustily tento rámec chování je podstatně těžší, protože ta cesta není vidět. Řekne se ano - vy jste třeba v Praze, ale my tady na Moravě to máme prostě jinak. Máme tady tradice." Proto je důležité, aby média prezentovala ženy úspěšné - ty pak budou zvědat sebevědomí těm ostatním, které často setrvávají v těchto "nepochopitelných" svazcích. Jana Cíglerová upozorňuje, že na vině je také to, jak mluvíme. "Tím, že nepoužíváme ženské rody v pozicích a ve funkcích, tak vlastně zase pokračujeme jenom v přenášení tohoto stereotypu, že ženy se starají o domácnost. Muži rozhodují, muži dělají činy. Toto je jenom důsledek."

SAMICE V KLASICE, ANEB STEREOTYPY V MÉDIÍCH

Moderátor pořadu se odvolává také na text prezentovaný na stránkách tohoto webu, jenž rozebíral titulek "Samice v klasice", který v souvislosti s textem o umělkyních v současné klasické hudbě sepsala redaktorka Lidových novin. Přitom zdůrazňuje fakt, že to není titulek z bulváru, ale z novin, které se tváří "seriózně", autorka textu je navíc žena. "Mají to být tedy muži, kdo by měl měnit obraz ženy v médiích, když ženy samy to často nedělají?" ptá se.

Na to Petra Kubálková odpovídá, že jde o dlouhodobý proces a doplňuje, že bychom se měli vzájemně doplňovat. "Pokud to nevidí žena, tak je tady muž, a obráceně. Prostě existují editoři, nadřízení redaktoři, kteří vidí nadpis článku Samice v hudbě [poznámka Samice v klasice], a myslím, že to by měl být ten kompetentní člověk, který rozhodne, že toto by se němelo objevovat v takovém deníku."

Web ženy a média v této souvislosti často zdůrazňuje, že ne vždy jsou za titulky odpovědní autoři či autorky textů, nýbrž editoři, kteří pak záměrně takové nadpisy vytvářejí, a to zejména jde-li o jakékoliv téma spojené s ženami. S tím souhlasí i Jana Cíglerová, když uvádí, že je to vždy individuální. "Jsou muži a jsou sexističtí muži, editoři a zástupci šéfredaktorů a šéfredaktoři. Dokud nevědí, že nám vadí, jakým způsobem prezentují ženy a ženské věci, tak to budou dělat dál."

Petra Kubelková k tomu dodává, že ženy si musí nejprve samy uvědomit, že je něco špatně. "Je důležité, aby o sobě mluvily jako o ženách. Pokud tedy samy navrhují nadpis článku nebo jsou šéfredaktorky, musí toto kontrolovat a další ženy povzbuzovat. Pak muí tento požadavek klást a komunikovat hlavně mužům, kteří mají rozhodovací pozici."

zdroj: "Liší se postavení ženy a muže v médiích", Radiožurnál - Radiofórum, 13.9.2007, čas vysílání - 18:32

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář